Nuffnang adds

Monday, November 21, 2016

TIPS MUDAH UNTUK BAKAL PENGANTIN

Assalam bakal pengantinnnnn.

So here the tips yang mudah dan for those yg buat persiapan kahwin seorg diri dan juga tak nak serabut2 kepala.

yang pertama : BUAT SATU BUKU KAWEN.

maksud buat tu, korang pergi la any notebook yg menarik atau mudah disimpan dan dibawa. Bila dah ada, korang tulis list to-do utk first page. Sbb apa aku suggest kat korang buat buku. Benda ni senang je, bila kita terlupa apa yang tak buat lagi kita boleh refer kan kat buku. Kadang ada certain web bagi satu schedule persiapan perkahwinan kan. Lepas tu kita print, lepas tu lupa kertas tu kat mana. Silap2 dah jadi rough paper. hihi.

ok ni contoh buku yang aku beli. Pelangi2 gitu. Aku beli ni sbb satu colour utk satu event. Nt ada next event mcm nak holiday aku akan tulis la kat buku ni.



so ni untuk first page. ala2 mcm table of content gituu. so korg senaraikan deh.

yang kedua : SEDIAKAN SAMPUL BAYARAN.






ok ni sampul yang aku buat. Tujuan sampul ni adalah utk menyimpan duit. kalau korang byk cash tak buat gini pun takpe. tapi seeloknya kalau byk tu terus bahagi2 kan lah duit nak bayar. So every month bila dpt gaji tu masukkan dalam sampul. Then catat la kat depan sampul tu tarikh korg simpan duit dan amount dia sekali. Jadi dari situ kita nampak kan berapa amount yang tak cukup lagi. Korang buat la ni setahun sebelum kawen ke kan. Confirm korang dah nak kawen nt takda la kesesakkan kewangan. hihi.

So far ni dua tips yang aku harap dapat bantu bakal2 pengantin yang keserabutan kewangan dan perancangan. Sbb aku dah buat dan Alhamdulillah senang je semua.

Wassalam. 😊

No comments:

Post a Comment